T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
YOZGAT / BOĞAZLIYAN - BOĞAZLIYAN BİLİM VE SANAT MERKEZİ

Duygu Eğitimi

Duygu Eğitimi tüm çocukların gelişimi için çok önemli olmakla birlikte, özellikle zeka seviyesi yüksek bireylerin topluma yararı açısından çok çok daha önemli bir hale gelmektedir. 

 

Duygu Eğitiminde uygulanan en temel yaklaşım Aşamalı olarak aşağıda gösterilmiştir.

ÖZ FARKINDALIK

Çocuklar pek çok şeyde olduğu gibi duygularını tanımlama noktasında yine yetişkinlerin yardımına ihtiyaç duyarlar. Mutlu olurlar, öfkelenirler yada hayal kırıklıklarını hissedebilirler ancak bu hislerin ne anlama geldiğini bu hissin adının ne olduğunu bilemezler. Kendisini anlamlandıramayan birey de ise bu duyguların hepsi şaşkınlığa ve öfkeye dönüşür. sonuç olarak yersiz ağlamalar öfke patlamaları gözlemleyebiliriz.

Çocuğumuzun kendisini ve duygularını daha iyi anlaması için onu sürekli gözlemlemeli, bir olay sonrası "şuan öfkeli hissediyor olmalısın" yada duruma göre "kendini çok kötü hissediyor olmalısın çünkü engellendin" gibi ifadelerle onlara içinde bulundukları durumu açıklamalıyız.

Duyguları tanımlama ve tanıtma konusunda oyunlar oynayabiliriz. Duygu çarkıfeleği oyunu bu konuda çok yararlı olacaktır.

https://wordwall.net/tr/resource/36570303 bu linkten oynayabilirsiniz. çarkı çevirin ve çarktan çıkan duygu ile ilgili bir hikaye yada bir anı söyleyin.

ÖZ YÖNETİM

Duyguların hepsi gereklidir. Mutluluk kadar nefret veya öfke de normal duygulardır. Ancak olumsuz olarak nitelendirdiğimiz duyguları kontrol etmemiz bunu çocuklarımıza da öğretmemiz elbette önemli. Bu duygularla başa çıkmak için neler yapabilecekleri hakkında onlarla konuşmak faydalı olacaktır.

Çocuk     -Çok mutsuz hissediyorum. 

Ebeveyn -Peki seni ne mutlu eder?

Çocuk     -Şu olay başıma gelmeseydi şuan mutlu olurdum.

Ebeveyn  -Bu olay haricinde ne yaparsan genelde mutlu oluyorsun.

Çocuk      - Müzik açıp zıplarsam mutlu oluyorum.

Yukardaki örnekteki gibi kişi başına gelen olumsuzluklarda elbette kötü hissedecektir. Dünya cennet vari biryer olamayacağına göre çocuğumuza bu tip durumlarda ne yapması gerekitğini, DUYGULARINI YÖNETME yi öğrenmelidir. 

Ne yaptığında mutlu olduğunu, deşarj olabileceğini, sakinleşebileceğini yada cesaretlenebileceğini kendini keşfederek bulması için ona yardımcı olmalısınız. Bu sayede gece yanlızken korktuğunda kimseden yardım almadan ne yaparak bu duygudan kurtulabileceğini de öğrenmiş olur.

SOSYAL FARKINDALIK

Kişinin kendisini anlaması ve duygularını yönetmesi sonrası sıra çevredekilere geliyor. Sevdiklerinin de duygularını önemsemesi önemlidir. Burada hem onlara karşı kendi davranışlarını doğru değerlendirmesi hemde kendi haricinde çevresindeki kişilerin duygu değişimlerini farketmesi amaçlanmaktadır.

Biriyle dalga geçilirse ne hisseder? 

Senin için eğlenceli olan bir şey başkasını kırabilir mi?

Senin için çok üzücü olacak bir olay başkası tarafından önemsiz görülebilir mi?

Kimi yağmurlu havayı severken kimileri nefret edebilir.

gibi kendisi dışındakilerinde duyguları olduğunu ve kendisi dışındaki herkesin her durumda farklı hissedebileceğini farketmesine yönelik sorular sorulabilinir, durumlar örnek verilebilinir.

İLİŞKİ BECERİLERİ

Çevresindeki insanların duygu durumlarını olumlu yönde etkileyebilmek ise hemen hemen son amacımız diyebiliriz.

Ayşe ne yapılırsa mutlu olur. Ahmet en çok neyi sever. 

Bugün Aslı garip davranıyor. En iyisi ona biraz sıcak davranayım. Bugün şaka kaldırmayabilir.

Gibi tepkiler verebilmesine yönelik cesaretlendirmeniz sosyal açıdan çocuğunuzu çok ilerilere taşıyacaktır.

Mustafa ÖZTÜRK

Psik. Danışman

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 31.10.2022 - Güncelleme: 01.11.2022 08:55 - Görüntülenme: 179
  Beğen | 12  kişi beğendi